زمان حال ساده در زبان فرانسه

زمان حال ساده در زبان فرانسه | درس سیزدهم | نوآموز

با سلام به همه ی شما خوبان ! در این نوشته همان طور که بهتون قول داده بودم قراره که با زمان حال ساده در زبان فرانسه با هم آشنا بشیم و البته یادش بگیریم .

همان طور که در پست انواع فعل ها در زبان فرانسه براتون گفتم ، ما سه دسته فعل داریم ؛ شما هنگامی که یک فرهنگ لغت را باز می کنید ، به طور کلی برای یک فعل ، حالت مصدریش رو می بینید که خود اون مصدر از دوتا بخش تشکیل شده ، یک بخش آن در اصطلاح ریشه ما هست که به ما معنی  فعل رو میگه و یک بخش آن هم پایان آن است.

مثلا شما هنگامی که فعل manger رو که می بینین ، ریشه اش mang هستش و حروف پایانیش er و از همین er می فهمیم که تو دسته اول یعنی افعالی که به er پایان می یابند قرار داره !!

هنگامی که یک فعل صرف میشه ، ریشه کم و بیش ثابت می مونه و تغییر نمی کنه ، اما حروف پایانی بسته به اینکه چه طور اونو تو جمله به کار ببریم ، بسته به اینکه به چه شخصی داره برمی گرده ، کِی این رخداد اتفاق افتاده و … دگرگون میشه و ثابت نیستش.

همان طور که در درس ضمایر فاعلی در زبان فرانسه هم اشاره کردم ، ما سر جمع 8 تا ضمیر فاعلی داریم که البته یه نخودی خیلی معروف دیگه هم هست که فعلا کاریش نداریم ! تو بند قبلی از اینکه گفتم به چه شخصی بر میگرده هم منظورم همینا بودند ! چرا که فعل ما بسته به اینکه شخصش کی باشه تغییر می کنه !!!

همین طور فعل هنگامی که می خواد صرف بشه ، زمان رو هم میخواد !! در چه زمانی صرف بشه ؟! حال ، آینده ، گذشته ، گذشته کامل و …  ، و همچنین ما سه نوع فعل داریم : معلوم و مجهول و دو ضمیره . یه مثال فقط بزنم که یک کلید تو ذهنتون باشه !!!

se laver        (دو ضمیره)

être lavé(e)(s)    (مجهول)

 laver        (معلوم) 

خود این ها باز زیر شاخه هایی داره که ما قرار نیست وارد این مباحث بشیم !

ما بنا به روایتی 6 تا وجه یا همون مد داریم و بنا به روایتی دیگر هم 7 تا وجه داریم که خب این یک اختلافی بین علماست ! وجه هایی مثل اخباری ، شرطی ، امری و … . وجه ای که ما فعلا می خواهیم یادش بگیریم ، وجه اخباری است .

یه چیز دیگه هم بایستی بگم و میدونم که میدونین اینکه ما 4 تا شکل جمله داریم : مثبت ، منفی ، پرسشی ، پرسشی – منفی (و گاهی وقتا هم تعجبی ) .

Elle rit. (مثبت) او می خندد
Il ne rit pas. (منفی) او نمی خندد
Rirons-nous ? (پرسشی) بخندیم ؟
Ne rirez-vous pas ? (پرسشی – منفی) نمی خندید ؟
Comme nous avons ri ! (تعجبی) آنچنان خندیدیم

خب همه ی آن چه که نیاز بود برای آغاز کارمون بدونین رو الان دیگه می دونین ! و بریم سراغ بحث اصیلیمون ! خب پس ما سه نوع فعل داریم و صرف هر دسته هم فرق داره و اینکه دسته اول نسبت به بقیه دسته ها ، صرف کردنش قاعده مند تره و البته نکات ریز خودش رو هم داره که حتمنی بهشون اشاره می کنم .

| زمان حال ساده در زبان فرانسه :

دسته اول ، افعالی که به er پایان می یابند : اگر فعل ما ، به er پایان یافت ، برای صرف این فعل در زمان حال ، بایستی er را حذف کنیم ( به دست آوردن ریشه ) و حروف پایانی زیر را بسته به شخص مورد نظر ، به انتهای فعل اضافه کنیم .

er
sfs

خب همان طور که دیدین ، برای هر شخصی اومدم و حروف پایانی مربوط به خودشو به ریشه فعل افزوده ام و اونو صرفش کردم مثلا اگه بخوام بگم من حرف می زنم ، میام و حرف پایانی e رو به ریشه ام اضافه می کنم و ضمیر فاعلی اونو هم که je هستش رو میارم !!! به همین راحتی … به همین خوشمزگی …

دوستان این دسته از افعال دارای یک سری نکات ریز است که به صورت حرفه ای و روان با کمک آقای جلم که تمام تلاششون رو کردند تا هم از تجربیاتشون و هنرشون تو گفتن مطالب این پست ،  در یک فایل پیوست به تمام این نکات اشاره کنیم که مثلا یک نمونه اش : اگر فعل ما به eer پایان بیابد و توی این خط فاصله هر حرف (بی صدایی ) بیاد جز حروف t و l بیاد ( به جز یه استثنا ) ، اونوقت حرف e پیش از e ساکن تبدیل به è میشه !!! مثلا فعل ما mener هستش ، الان بین eer ، حرف n هستش ! قبول ؟! قبلش نکته ای که داره اینکه بدونیم e ساکن هست یا نه ؟! منظور از این e هم ، اون e  ایی هست که به فعل هنگام صرف اضافه میشه ! که یکی هم بیش تر نیست !! حرف پایانی ez ساکن نیست و بقیه حروف پایانی ساکن اند ! همین .

mener

je mène, tu mènes, il/elle/on mène, ils/elles mènent

nous menons, vous menez

همان طور که دارین می بینین ، تو 4 حالت ما تبدیل e به è داشتیم چرا که e قبل e ساکن بودش ! اما تو حالت ez و ons دیگه از تبدیل خبری نیست و خودشو نوشتیم و به همین ترتیب چند تایی نکته دیگه که تو فایل پیوست هستش !! به هیچ وجه ازدستش ندید .

خب صرف افعال در دسته اول را به خوبی یاد گرفتیم ، تنها یه فعل تو این دسته بی قاعده هستش و اونم فعل Aller هستش که تو فایل پیوست اونم صرف شده است .

خب بریم سراغ دسته دوم ؛

دسته دوم ، افعالی که به ir پایان می یابند : اگر فعل ما ، به ir پایان یافت ، برای صرف این فعل در زمان حال ، بایستی ir را حذف کنیم ( به دست آوردن ریشه ) و حروف پایانی زیر را بسته به شخص مورد نظر ، به انتهای فعل اضافه کنیم . فقط یک نکته ریز داره اونم اینکه تو حالت جمع ما یه –iss– هم بایستی به انتهای فعل اضافه کنیم .

ir
irr

خب از اونجایی که بهتون هم گفته بودم ، این دسته هم دارای افعال بی قاعده هستش و تعدادشونم نسبت به دسته ی اول بیش تره و تلاش کردیم تا برای بیش تر  این ها هم یک قاعده بگیم تا راحت تر یادشون بگیرین !

هنگامی که ریشه به دست آمده به حرف r پایان یافت ، این r تو کل صرف فعل تو همه ی اشخاص ثابت می مونه و به جاش i و iss حذف میشن. ( با یک استثنا : mourir که صرفش کلا فرق داره ) برای نمونه ، فعل courir رو در نظر بگیرین ، ریشه به r پایان می یابد و صرفش اینگونه میشه :

در این نمونه هم کارواژه courir را داریم که پس از حذف ir ، می بینیم که به r پایان یافته بنابراین در سه شخص مفرد ، is و در سه شخص جمع هم iss را حذف می کنیم و انگار که حروف پایانی گروه اول را به ریشه اضافه می کنیم. 

هنگامی که ریشه به دست آمده به حرف t پایان یابد ، این حرف t تنها دوتای اول شخص و دوم شخص مفرد ناپدید میشه و توی بقیه اشخاص دوباره پیداش میشه و بازم i و iss به جاش حذف میشن ، برای نمونه من فعل  partir رو صرفش می کنم :

اون دلیل دو رنگ بون حرف t توی سوم شخص مفرد هم که میدونم هیشکی دقت نکرد واس اینکه این t تفاهم نامه مشترک ایران و روسیه هستش همین !! نتایج حاکی از آن است که چون در حروف پایانی هنگام اضافه شدن به ریشه در سوم شخص t داریم و خود فعل هم t داره ، در نتیجه یکیشون رو می نویسیم و اشتراک می  گیریم .

هنگامی که ریشه به دست آمده ، دو حرف پایانیش ، بی صدا باشند ، قضیه از این قرار میشه که حرف بی صدای دومی تو اشخاص مفرد ! غیبش میزنه و دوباره تو اشخاص جمع ظاهر میشه !! و باز هم i و iss به جاش حذفیده میشن!! برای نمونه ، فعل dormir رو براتون صرفش می کنم ، این فعل ریشه اش به دو حرف بی صدای r و m پایان یافته پس :

rrrrrrrrrrrrrr

خب تا جایی که تونستیم این گروه رو هم قاعده مندش کردیم اما خب بازم فعل هایی هستند که بی قاعده اند و بایستی ان را فرابگیرید!! مثلا چند تایی فعل داریم با اینکه مال این دسته اند  اما مثل دسته ی اول صرف میشن ، یا مثلا فعلایی مثل venir یا tenir که اینام بی قاعده اند … .

خب  به سلامتی این دسته هم پایان یافت و اما بریم سراغ دسته سوم … جمیعا صلوات … بله و عجل فرجهم …

دسته سوم ، افعالی که به re پایان می یابند اگر فعل ما ، به re پایان یافت ، برای صرف این فعل در زمان حال ، با حذف re و به دست آوردن ریشه، بیش ترشون از یک الگوی خاصی پیروی می کنند به جز سوم شخص مفرد که تو برخی از این ها خود ریشه است و تو برخی یک حرف t هم اضافه میشه !

rrrrrrrrrrrrrrrr

خب تلاش می کنیم تا برای این دسته که از اون پدر سوخته هان یک سری روش بگیم تا بتونین این فعل رو هم صرف کنین ؛

افعالی که در سوم شخص فقط ریشه می مونه ، افعالی اند که حروف پایانیشون به andre, –endre- ( به جز prendre و مشتقاتش مثل reprendre و … ) ، erdre, –ondre, –ordre پایان می یابد . برای نمونه فعل هایی رو براتون صرف می کنم :

r%C3%A9pondre

تنها تفاوت این دسته که الان می خوام بگم اینکه که فقط یه حرف t به فعل سوم شخص مفرد اضافه میشه ! و شامل افعالی است که به –ompre پایان می یابند و البته دو فعل rire ( خندیدن ) و مشتقاتش و conclure ( نتیجه گرفتن ) .

conclure

خب تا جایی که تونستیم این دسته رو هم قاعده مندش کردیم ولی  این دسته تنوعش خیلی خیلی زیاده ولی خب تعدادشونم هم کمه البته نه خیلی هم کم !!! ولی بازم بیش ترین افعال بی قاعده رو داره و نیازه که شما اونا رو فرا بگیرید که برای این کار هم در این جا از خانم صالحی هم تشکر می کنم که کتاب معروف bescherelle verbs صرف افعال فرانسوی رو که یک مرجع بسیار عالیست و خود من هم زیاد ازش استفاده کردم رو هم براتون گذاشتن که می تونین اونم بگیرین و داشته باشینش .

ما تلاشمون رو کردیم تا به بهترین گونه این زمان مهم و کاربردی رو در زبان فرانسه آموزش بدیم و امیدواریم که زمان حال ساده در زبان فرانسه رو به خوبی فراگرفته باشین . کاربرد های این زمان رو  هم در فایل پاور پوینتی پیوست گفتیم که می تونین مطالعه بفرمایین .

خدانگهدارتون . پایان زمان حال ساده در زبان فرانسه

چنانچه دیدگاه یا پرسشی در رابطه با این مقاله دارید ، راحت باشید ، بپرسید !

محمد :
زیبا و دقیق می توان در دو کلمه گفت خسته نباشین :)
پگاه محبی :
پیوند درست شد :) ممنون از شما
shimamahdavi :
سلام فایل پی دی اف کتابی که اینجا قرار دادین دانلود نمیشه :(
پگاه محبی :
خواهش می کنم و خوشحالم که این زمان پر کاربردی رو به خوبی فرا گرفته اید ، موفق باشین گلم :)
پگاه محبی :
خواهش می کنم و خوشحالم که این زمان پر کاربردی رو به خوبی فرا گرفته اید ، موفق باشین :)
ثریا :
بسیار عالی توضیح دادید سپاسگزارم مخصوصا جاهایی که شوخی می کردید یا مُچ می گرفتید خیلی باحال بود
پگاه محبی :
دوست گرامی مطمئنین ؟! آخه من چک کردم لینک ها مشکلی نداشتند ، هم با گوشی تست کردم و هم با پی سی ! و فکر نکنم ربطی به دستگاه شما که تبلت است داشته باشد ! شما تنها کافیست روی لینک ها کلیک نمایید یکی از فایل ها پی دی اف است و دیگری رر ! و به خدا نمی دونم چه جوری کمکتون کنم ؟! و واقعا ببخشین ! :)
Venus :
سلام مجدد و ممنون از پاسخگوییتون ، ببخشید من با تبلتم هرکاری میکنم فایلهای ضمیمه رو نمیتونم داشته باشم
پگاه محبی :
سلام خدمت شما و سپاس از توجهتون ... اگر دقت کرده باشین در فایل ضمیمه خدمتون گفتیم که افعالی هستند که به oyer ختم می شوند و تغییراتی در هنگام صرف شدنشان دارند و تنها همین فعل نیست . یا اگر به ayer و ... . موفق باشین .
Venus martin :
سلان دوست عزیز در دسته اول فقط یک فعل بی قاده نداریم دو تا هست که اون یکیشم فعل envoyer هست که بسیار پر مصرف هم هست
Sara :
بی نظیرررر بودددد یه دنیاااا مررررسی ازتون
پگاه محبی :
خواهش می کنم ، و سپاس از لطفتتون ! :)
غریبه :
آموزشتون حرف نداشت ، خسته نباشین و اجرتون با امام حسین (ع)
پگاه محبی :
خواهش می کنم نظر لطفتونه !
ترانه :
بی نهایت به خاطر آموزش های عالیتون سپاس گذارم !
پگاه محبی :
سلام ، خواهش می کنم و ببخشین گلم دیر جوابتونو دادم ، فایل صوتی تلفظ رو هم قرار دادم !!!
معصومه :
سلام ، در ابتدا خواستم واقعا صمیمانه تشکر کنم ، آموزشتون بسیار زیبا و روان بود ، فقط ببخشین نمیشه ، فایل صوتی صرفافعال رو هم قرار بدین ؟1 بسیار تشکر می کنم .
نگین :
بی نهایت ممنون ، واقعا زیبا و روان آموزش دادین ، خسته نباشین !!
سیمین :
واقعا عالی و قشنگ آموزش دادی ، خسته نباشی
نادر :
واقعا عالی آموزش دادین ، دمتون واقعا گرم ، به خدا عالی بود !!!
نسرین :
سلام و خسته نباشین !! واقعا عالی بودین ، امیدوارم همیشه موفق باشین
سمیه :
سلام ، واقعا عالی بود ، خسته نباشین
Hasan :
آقا صمیمانه میگم ، دستمریزاد ، خیلی خوب آموزش داده بودین ! خیلی نکته ریز داشت ، اما واقعا عالی بود ! خسته نباشین
saeed :
آقا ایول ، معرکه بود ، شما کجا بودین ؟! نبودین تا حالا ؟!!
naser :
merci beaucoup vraiment merci beaucoup bon courage

دیگر مقالات و آموزش های زبان فرانسه